Multimedia

Kto przegląda

W tej chwili stronę przegląda 0 użytkowników i 55 gości.

Firmy kolejowe na skraju bankructwa

Pociąg

Fala bankructw, jaka ogarnęła niedawno firmy budujące drogi, może ogarnąć również branżę kolejową – alarmuje portal RMF24.pl. Przyczyny są te same – zbyt niskie ceny oferowane w przetargach, gdzie właśnie koszt wykonania usługi decyduje, jakie przedsiębiorstwo wygra. Do tego, podwykonawcy, którzy stracili na kontraktach drogowych, postanowili odbić sobie na remoncie torów i część tych firm wystartowała w przetargach organizowanych przez PKP. Doprowadziło to do jeszcze znaczniejszego obniżenia proponowanych cen, nawet poniżej realnych kosztów inwestycji. Eksperci twierdzą, że na skutki w postaci bankructw nie będzie trzeba długo czekać.
 
Pierwsza ofiara już jest – to firma PNI, jeden z głównych wykonawców remontów torów; jej właściciel, Budimex, złożył wniosek o upadłość. Obecnie trwa walka o uratowanie remontów torowisk przeprowadzanych przez PNI, czyli odcinków z Krakowa do Katowic i z Łodzi do Warszawy. Jeśli nie zostaną ukończone w terminie, ucierpi na tym nie tylko komfort pasażerów, ale też Polska, której Unia Europejska cofnie znaczną część dofinansowania na kolej.
 
Co jednak najgorsze, tysiące ludzi może stracić pracę.

Portret użytkownika Mariusz W.
 #

Sprawa PNI jest ciekawa z innego względu, o czym nie wspomniano w artykule.

PNI zostało niedawno sprywatyzowane i nowym właścicielem został Budimex. Wcześniej właścicielem PNI były PKP S.A.
Po sprzedaży okazało się, że wartość PNI była przeszacowana a Budimex kupił kota w worku. Budimex dokonał odpisu wartości udziałów aż o 70%, o ile dobrze pamiętam. PKP S.A. po tych oskarżeniach i doniesieniach prasowych podało Budimexa do sądu za naruszenie dóbr osobistych.

 

Społeczność

Dobry kułak