Multimedia

Kto przegląda

W tej chwili stronę przegląda 0 użytkowników i 11 gości.

Prywatyzacja PKP Cargo później niż zakładano

pkp cargo logo.jpg

Podpisanie umowy prywatyzacyjnej PKP Cargo nastąpi prawdopodobnie na początku przyszłego roku. Wcześniej przedstawiciele rządu zapowiadali, że firma może być sprywatyzowana w pierwszej połowie 2012 roku.

W październiku ubiegłego roku wiceminister transportu Andrzej Massel zapowiadał, że prywatyzacja PKP Cargo jest możliwa w pierwszej połowie 2012 roku. Zastrzegł wówczas, że jeśli sytuacja gospodarcza będzie zła, to prywatyzacja może być wstrzymana.

Dziś wiceminister zapewnił, że minister transportu Sławomir Nowak nie rezygnuje z pomysłu prywatyzacji spółki. Jednak zdaniem Massela, umowa prywatyzacyjna przewoźnika zostanie podpisana dopiero na początku przyszłego roku, bo tyle potrwają procedury związane z transakcją.

PKP Cargo to największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce i drugi w Unii Europejskiej - po Deutsche Bahn. Na początku marca 2011 roku rząd zdecydował, że przedsiębiorstwo zostanie sprywatyzowane przy udziale inwestora strategicznego, któremu zostanie zaoferowany większościowy pakiet 50 procent plus jedna akcja. Memoranda informacyjne spółki pobrało ponad 50 podmiotów, a oferty wstępne złożyło ponad 10 potencjalnych inwestorów. Krótka lista inwestorów, wciąż jeszcze nie jest znana.

Według zarządu spółki, 2011 rok będzie prawdopodobnie najlepszy w dziesięcioletniej historii PKP Cargo - po 11 miesiącach firma miała 226,4 mln zł zysku netto. Do tej pory najwyższy roczny zysk firma osiągnęła w 2002 roku i było to 152,8 mln zł.

Spółka przeszła kilkuletni proces restrukturyzacji, w wyniku której z firmy odeszło kilkanaście tysięcy pracowników, a liczba zakładów spadła z 42 do 10. W 2010 roku przewoźnik odnotował prawie 62 mln zł zysku wobec prawie 500 mln zł straty w 2009 roku.

Społeczność

marks